onsdag 12. mars 2014

Økende trafikk på Norges veier

Siden nordmenn tjener stadig bedre, blir det naturlig for mange å bruke egen bil for å komme seg rundt. For mange som har råd til å kjøpe dyre biler vil det være et nederlag å bruke kollektiv transport istedenfor å få vist frem at man har råd. Siden økonomien er et mindre problem, er det lett å «bare ta bilen for det er så lettvint». Det er ikke lenger verdt det for de fleste å gå 200 meter for å komme til nærmeste kollektivknutepunkt for å komme dit man skal. Det er da ikke nok å tjene på å ta bussen eller trikken, fordi det ikke er så prisgunstig og fordi man heller vil ha friheten med å kjøre hvor man vil.
Selv om bilene har blitt mer miljøvennlige og dermed slipper ut mindre klimagasser, har utslippene økt med 30 % siden 1990. Det kan delvis skyldes at det i Norge har blitt lagt opp til at alle skal ha en bil. Norge har det største veinettet pr. areal i verden, og det er jo da ikke rart at så mange velger bilen. Siden fler velger bilen har det også ført til at veinettet har måttet blitt utvidet for å ta unna all trafikken. Det har resultert i en «ond sirkel» hvor det ene fører til økning av den andre faktoren.
Heldigvis har el-bilen blitt populær på det norske markedet. Bilprodusenten Tesla lanserte nye model-S for et års tid siden, og den har nådd kjempestore salgsnivåer i Norge på grunn av de store avgiftene som må betales for vanlige biler som man da slipper å betale når man kjøper el-bil. Det gjør at man i Norge kan kjøpe en model-S for halvparten av en tilsvarende normal bil. Andre produsenter som BMW kommer også med nye spennende modeller som i3 og i8. De fås også som hybrid-biler i Europa siden det ikke der ennå er gunstig med elbil. Men det som gjør at Teslaene har blitt såpass populære er nok fordi de føles som normale biler, man trenger ikke å tenke på rekkevidden eller at den føles billig og at det er lagt vekt på å få den så lett som mulig for å spare strøm. Det er altså en miljøvennlig luksusbil for folket i Norge.

Av: Markus

Kilder: SSB og NRK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar