Siden nordmenn tjener stadig bedre, blir det naturlig for
mange å bruke egen bil for å komme seg rundt. For mange som har råd til å kjøpe
dyre biler vil det være et nederlag å bruke kollektiv transport istedenfor å få
vist frem at man har råd. Siden økonomien er et mindre problem, er det lett å
«bare ta bilen for det er så lettvint». Det er ikke lenger verdt det for de
fleste å gå 200 meter for å komme til nærmeste kollektivknutepunkt for å komme
dit man skal. Det er da ikke nok å tjene på å ta bussen eller trikken, fordi
det ikke er så prisgunstig og fordi man heller vil ha friheten med å kjøre hvor
man vil.
Selv om bilene har blitt mer miljøvennlige og dermed slipper
ut mindre klimagasser, har utslippene økt med 30 % siden 1990. Det kan delvis
skyldes at det i Norge har blitt lagt opp til at alle skal ha en bil. Norge har
det største veinettet pr. areal i verden, og det er jo da ikke rart at så mange
velger bilen. Siden fler velger bilen har det også ført til at veinettet har
måttet blitt utvidet for å ta unna all trafikken. Det har resultert i en «ond
sirkel» hvor det ene fører til økning av den andre faktoren.
Heldigvis har el-bilen blitt populær på det norske markedet.
Bilprodusenten Tesla lanserte nye model-S for et års tid siden, og den har nådd
kjempestore salgsnivåer i Norge på grunn av de store avgiftene som må betales
for vanlige biler som man da slipper å betale når man kjøper el-bil. Det gjør
at man i Norge kan kjøpe en model-S for halvparten av en tilsvarende normal
bil. Andre produsenter som BMW kommer også med nye spennende modeller som i3 og
i8. De fås også som hybrid-biler i Europa siden det ikke der ennå er gunstig
med elbil. Men det som gjør at Teslaene har blitt såpass populære er nok fordi
de føles som normale biler, man trenger ikke å tenke på rekkevidden eller at
den føles billig og at det er lagt vekt på å få den så lett som mulig for å
spare strøm. Det er altså en miljøvennlig luksusbil for folket i Norge.
Av:
Markus
Kilder:
SSB og NRK
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar