Av Emmeline og Ragnhild
Aldri tidligere har så mange av oss hatt muligheten til å reise på spennende og eksotiske reiser enn nå. Men våre reisevaner påvirker mange og mye, klima, mennesker, kulturskatter, natur og dyr. Transportsektoren er kanskje vår største miljøutfordring. Bare to av ti nordmenn mener det er sannsynlig at de vil endre ferieplanene for å være mer miljøvennlig. For å skape et mindre miljøproblem er det viktig at bransjen, myndighetene og forbrukerne samarbeider.
Trening: Å gå og sykle er en god fysisk aktivitet, og fysisk aktivitet trenger alle. Sykling styrker musklene og bedrer utholdenheten.
Den viktigste motivasjonsfaktoren for enkelte er at de sparer tid. Å slå sammen transport og mosjon er tidseffektivt i hverdagen, kanskje særlig for barnefamilier. Hvis du sykler til og fra jobben, står det igjen mer av dagen til andre ting. Transport tar jo tid uansett om du går eller sitter i bil (-kø).
Å sykle er bra for miljøet. Dette kan være en motivasjon i seg selv. Mange mennesker ønsker å tenke miljø og mener det er lurt å la bilen stå.
De fleste som begynner å sykle til jobben blir i bedre form uansett intensitet. Det viktigste er å få en bra opplevelse og fortsette med aktiviteten ikke bare i noen uker, men i måneder, og helst år.
Hvis 100.000 nordmenn går på korte turer i stedet for å kjøre 200 dager i året, vil man sammen bidra til å redusere klimagassutslippene med 24.000 tonn. Dessuten blir vi i bedre form og sparer nærmiljøet for forurensende utslipp fra en kald bil. Turistindustrien er sårbar for klimaendringer, og merker effekten av disse allerede i dag gjennom høyere havnivå, tørke og vannmangel, avskoging som truer biologisk mangfold og snø- og isbresmelting.
Ferie: Utbredte turistvirksomhet kan tære på ressurser som energi og vann, ødelegge lokale miljøer og kultur, bryte ned sårbart miljø og kulturarv og bidra til unødvendig utslipp av klimagasser. Økt reiseaktivitet og transport av varer over landegrensene er også en belastning for miljøet. På en feriereise til Spania bidrar en familie på fire til mer utslipp an co2 en gjennomsnittlig personbil slipper ut i løpet av et år. Den norske flytrafikken er en større fare for det globale miljøet enn trafikken for hele den norske bilparken.
Elektrisk jernbane, T-bane og sporvogn er de mest energieffektive framkomstmidlene. Med samme energimengde transporterer disse dobbelt så mange personer som bensindrevne personbiler, tre og en halv ganger så mange som drosjer og 4 ganger så mange som fly. 50.000 jobbreiser (med avstand 500 km, dvs. avstand Oslo–Trondheim/Bergen/Stavanger) med tog i stedet for fly reduserer klimagassutslippene med 15.400 tonn.
Tog bruker 4 ganger mindre energi enn fly. En familieferie med tog i Norge i stedet for å fly til Europa bidrar til å redusere klimagassutslippene med fire tonn CO2-ekvivalenter. Hvis 10.000 familier gjør det samme, reduseres klimagassutslippene med 40.000 tonn.
Hvis du ikke har noe annet valg enn å ta fly, kan du kjøpe klimakvoter. Når du kjøper en kvote hos Klima- og forurensningsdirektoratet, sletter Klima- og forurensingsdirektoratet kvoten fra markedet. Det innebærer da at bedrifter som er kvotepliktige, får færre kvoter å kjøpe for sin virksomhet. De må kutte i utslippene i stedet, og slik bidrar ditt private kvotekjøp til at klimagassutslippene går ned et annet sted. Når det blir færre kvoter tilgjengelige i markedet, stiger også prisen. Det gjør det dyrere å forurense, og det blir mer lønnsomt for bedriftene å kutte i utslippene i stedet for å kjøpe utslippskvoter.
Årets reiseundersøkese konkluderer med at vi bryr oss om miljøet, men vi gjør ikke så mye med det.
Kilder: http://gronnhverdag.framtiden.no/index.php?/nor/Bakgrunn/Ferie-og-turisme,http://www.klimaloftet.no/Klimatips/Utlisting/Reise/Tog/?position=2+, http://www.klimaloftet.no/Klimatips/Utlisting/Reise/Privat-kvotekjop/?position=2+,http://www.klimaloftet.no/Klimatips/Utlisting/Reise/Sykle-eller-ga/?position=2+,http://www.trening.no/helse/8219.o2.html, http://www.side2.no/1533403.html, http://lillegronne.com/2012/09/24/transport/.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar